Ugens vinder spørgsmål blev fra Lucas: Jeg prøver lige at forstå det her med P/E-ratioen. Hvordan kan jeg bruge den til at finde ud af, om en aktie er overvurderet eller undervurderet?
Price-to-earnings (P/E-ratio) er efter min mening – og mange andre investores mening – en af de vigtigste metrikker til at vurdere om en aktie er et godt køb.
Lad os først kigge på, hvordan P/E egentlig beregnes: P/E-ratioen beregnes ved at dividere aktiekursen med indtjeningen pr. aktie (EPS). Det vil med andre ord sige, at P/E fortæller hvor mange penge vi vil give pr. indtjent krone på selskabets bundlinje. Af denne grund er der også mange, der kalder P/E-værdien for “Kiloprisen”.
Hvis en aktie har en P/E-ratio på 10 betyder det altså, at vi betaler 10 kroner for hver krone på bundlinjen. Derfor siger P/E også noget om, hvor høje forventninger aktiemarkedet har til en given aktie. Man kan sige at: Jo højere P/E for en aktie – jo højere forventninger har man til aktien.
Det er vigtigt at sammenligne P/E-ratioen med andre virksomheder i samme branche, da forskellige industrier har forskellige gennemsnitlige P/E-ratioer. For eksempel kan teknologiselskaber ofte have P/E-ratioer på 25-30 eller højere, da markedet forventer høj vækst, mens modne industrier som shippingselskaber måske kun har P/E-ratioer på 10-15. Man kan gå ind på denne hjemmeside og få et hurtigt overblik over, hvad den gennemsnitlige P/E er for forskellige industrier: https://fullratio.com/pe-ratio-by-industry.
Brug aldrig KUN P/E
Det er dog vigtigt at forstå, at P/E-ratioen ikke bør anvendes isoleret. For at vurdere, om en aktie virkelig er overvurderet eller undervurderet, skal man også se på virksomhedens vækstpotentiale. En høj P/E-ratio kan være retfærdiggjort, hvis virksomheden forventes at vokse hurtigt i fremtiden, mens en lav P/E-ratio kan være et tegn på lav vækst eller endda en skrantende forretning.
Men hvornår er P/E for høj?
Lad os tage et eksempel: Nvidia sælges lige nu til en P/E på 76. En tommelfingerregel siger, at P/E gerne skal ligge så tæt på selskabets årlige vækst. Det betyder at hvis Nvidia ligger med en P/E på 76 så er det retfærdiggjort, hvis deres vækst i dette regnskabsår er 76%. OBS: dette er blot en tommelfingerregel og man kan derfor ikke altid regne med reglen.
Konklusionen er, at P/E-ratioen kan give en hurtig indikation af, hvordan markedet vurderer en aktie, men den fortæller ikke hele historien. Det er afgørende at tage højde for virksomhedens vækstmuligheder og sammenligne P/E-ratioen med branchegennemsnittet for at få et mere fuldstændigt billede af, om en aktie er overvurderet eller undervurderet.
Hvad er du nysgerrig på?
Hvad sker der på markedet lige nu, hvorfor falder den aktie så meget og hvad er den næste store trend? Eller vil du bare gerne vide, hvordan man kommer i gang med det der investering?
Hver uge kan du stille lige nøjagtig det spørgsmål der undrer dig, eller du kan stemme på et af de spørgsmål der allerede er blevet stillet.
Vi venter spændt på dine spørgsmål!
Læs også:
- Vinderen af Ung Aktiedyst 2025 er fundet!Konkurrencen har samlet gymnasier fra hele landet – og i år nåede vi endda helt til Færøerne. Over 3.000 elever og lærere har deltaget og kastet sig ud i investering, strategi… Læs mere: Vinderen af Ung Aktiedyst 2025 er fundet!
- Fra aktienørd til fuldtidsproff – sådan finder du vej ind i investeringsverdenenInvesteringsverdenen kan godt se ud som en lukket klub af mennesker i jakkesæt og strategiske kaffekopper. Men de senere år er dørene blevet langt mere åbne. Med Skolernes Aktiedyst og Ung… Læs mere: Fra aktienørd til fuldtidsproff – sådan finder du vej ind i investeringsverdenen
- Aarhusskole slår resten af landet i Skolernes Aktiedyst: Overrasket med brunsviger og 10.000 kroner til klassekassenMere end 100 klasser fra hele landet har hen over efteråret investeret en fiktiv million gennem Skolernes Aktiedyst og været gennem et læringsforløb med Fynske Bank som partner. På den måde… Læs mere: Aarhusskole slår resten af landet i Skolernes Aktiedyst: Overrasket med brunsviger og 10.000 kroner til klassekassen




