Hvem er SAS?
SAS er et skandinavisk flyselskab fra 1946. Selve SAS står for ’Scandinavian Airlines Systems’. De er i overvejende grad er ejet af hhv. den danske og svenske stat. Samlet står begge stater for næsten 50 % af ejerskabet og selskabet flyver rundt i hele verden, men de fleste kunder flyver fra Danmark, Sverige eller Norge.
Udover den danske og svenske stat, ejer Wallenberg Investments knap 5 % af selskabet, mens de resterende aktionærer ejer mindre %-dele af selskabet.
Tidligere var den norske stat også aktionær i selskabet, men de solgte ud.
På Aktiedysten har der været gang i aktiehandel i uge 35, hvor SAS spillede en stor rolle blandt brugerne. SAS blev handlet hele 10.334 gange, hvilket gør det til den mest handlede aktie i uge 38, 2022 på aktiedysten.dk Bemærk: Aktien er handlet på det danske marked.
Den findes her.
Hvad laver SAS?
Som sagt er SAS et flyselskab, hvor deres primære aktiviteter har været flyvninger i Europa. De har været især skandinavernes foretrukne flyselskab gennem mange år, men har oplevet mange udfordringer hen ad vejen.
SAS er det flyselskab, som tilbyder flest afgang til og fra Skandinavien på tværs af de pågældende lande.
Tilbage i 2018 rejste mere end 30 millioner mennesker med SAS på tværs af 125 destinationer fordelt på ruter mellem Europa, USA og Asien.
Hvordan gik det aktien?
Uge 35: Grafen nedenfor viser Savosolar Plc aktien fra 21 september 2022 – 27 september 2022
*Disclaimer: “Indholdet er kun tænkt som information og inspiration. Derfor skal det ikke opfattes som handelsrådgivning. Konkrete investeringer eller handler som følge af indholdet på siden eller i vores forløb og webinarer er på egen risiko, og uden ansvar for Aktiedysten. Du bør altid søge rådgivning, hvis du ikke forstår risikoen.”
Hvor står SAS i dag?
SAS har gennem årene været i vælten – både pressen, men så sandelig også blandt utilfredse passagerer (og dem som havde overvejet SAS i fremtiden). Det skyldes mange ting, men i de senere år har blandt andet strejke været en årsag til disse problemer. Det har ikke været en fordelagtig situation for selskabet, som har været truet af konkurs undervejs.
Læs også:
- Ingen benzinbiler må sælges efter 2035, hvad betyder det??- Mikkel svarer…Dit spørgsmål om, hvordan forbuddet mod benzinbiler i europa vil påvirke bilaktier, er både relevant og aktuelt. Vi står midt i en magtkamp mellem nye spillere som Tesla og BYD og de gamle giganter som… Læs mere: Ingen benzinbiler må sælges efter 2035, hvad betyder det??- Mikkel svarer…
- Forstå det du investerer i med Aktie Analysechef Jacob PedersenI Ung Aktiedyst 2024 får deltagerne mulighed for at få indsigt direkte fra Jacob Pedersen, Aktieanalysechef hos Sydbank, som deler sin ekspertise om regnskaber og hvordan man får en dybere forståelse for de aktiver, man… Læs mere: Forstå det du investerer i med Aktie Analysechef Jacob Pedersen
- Forstå risiko med Aktie Analysechef Jacob PedersenI Ung Aktiedyst 2024 får deltagerne en unik mulighed for at lære om risiko direkte fra Jacob Pedersen, Aktieanalysechef hos Sydbank. I hans videoer forklarer Jacob, hvordan risiko spiller en central rolle, når man investerer… Læs mere: Forstå risiko med Aktie Analysechef Jacob Pedersen
- Lærer om UNG Aktiedyst: Mine elever er meget opsatte!Gazi Sahin fra Niels Brock EUX-Gymnasiet har store forventninger til konkurrencen. Gazi er 34 år og til dagligt underviser han i fagene afsætning og virksomhedsøkonomi. De seneste to år har han brugt Aktiedysten i undervisningen,… Læs mere: Lærer om UNG Aktiedyst: Mine elever er meget opsatte!
- Hvad driver opturen i kinesiske aktier? – Mads svarer…Ugens vinder spørgsmål fra Anonym: Hvad tror I, der ligger bag den vilde optur i kinesiske aktier, når de har været så lavt værdiansat? Tak for dit spørgsmål om kinesiske aktier. Du tænkte måske, at jeg… Læs mere: Hvad driver opturen i kinesiske aktier? – Mads svarer…