Økonomi er sjældent det første, der popper op, når man tænker på spændende skolefag. Men hvad nu, hvis man kunne ændre det? Hvad hvis elever kunne udforske økonomiens mysterier og hvad det betyder for det samfund vi lever i. Og så endda gennem sjov og spændende læring? Dette er nøjagtig det, vores nye undervisningsforløb til grundskoler har til formål at opnå.
Forløbet er udviklet i samarbejde med Martin Exner der er lærer og it-didaktiske konsulent.
“Her kan eleverne fejle og forstå uden konsekvenser for deres privatøkonomi”
Jeg har skabt dette forløb ud fra at det må gerne være sjovt for eleverne at udvikle deres kritiske evne til at forstå, hvordan “money makes the world go round”. Når det er sagt, har jeg designet et undervisningsforløb der også stiller høje krav til klassen. Eleverne skal bruge masser af kognitive kræfter, når de fx skal foretage teknisk analyse af en aktie. Og de skal være dygtige til at arbejde sammen. Ellers falder projektet på jorden. Som lærer skal du altså være klar til at gribe dem, men du behøver ingen særlig viden om aktier på forhånd
Scenariedidaktik: En Realistisk Udfordring
I dette undervisningsforløb bruger vi scenariedidaktik som værktøj. Eleverne konfronteres med realistiske situationer og udfordringer, der kræver kritisk tænkning og samarbejde for at løse. De står over for spørgsmål som, hvordan de investerer bæredygtigt, og hvordan de måske kan bidrager til at skabe en bedre verden gennem deres investeringer.
Dette forløb hjælper eleverne med at udvikle deres økonomiske bevidsthed og ansvarlighed som samfundsborgere. De lærer at se verden gennem aktiemarkedernes optik og forstår, hvordan økonomiske beslutninger påvirker samfundet omkring dem.
Udformet til sjov og interaktiv læring
En af nøglerne til en vellykket undervisning er engagement. Forløbet er designet til at vække elevernes interesse ved at give dem mulighed for at agere som kapitalforvaltere og forme deres egne investeringsstrategier. Eleverne opretter deres eget investeringsselskab og arbejder sammen for at få porteføljen til at vokse.
Det bedste ved denne tilgang er, at den er sjov og interaktiv. Eleverne lærer ikke kun om aktier og økonomi, men de oplever det i praksis. Her kan eleverne fejle og forstå uden konsekvenser for deres privatøkonomi.
Men jeg ved ikke noget om aktier?
Som lærer behøver du ikke have særlig viden om aktier på forhånd. Forløbet leveres med komplette lærervejledninger og lektionsplaner for at gøre det så let som muligt for dig at implementere det i din undervisning.
Giv dine elever en unik oplevelse af økonomiundervisning, hvor de aktivt deltager og lærer i praksis. Vores undervisningsforløb er ikke kun en mulighed for at udforske økonomiens verden, det er også en chance for at skabe engagerede, ansvarsfulde og kritisk tænkende samfundsborgere.
Lad os sammen gøre økonomi sjovt og relevant for alle.
Læs også:
- Ingen benzinbiler må sælges efter 2035, hvad betyder det??- Mikkel svarer…Dit spørgsmål om, hvordan forbuddet mod benzinbiler i europa vil påvirke bilaktier, er både relevant og aktuelt. Vi står midt i en magtkamp mellem nye spillere som Tesla og BYD og… Læs mere: Ingen benzinbiler må sælges efter 2035, hvad betyder det??- Mikkel svarer…
- Lærer om UNG Aktiedyst: Mine elever er meget opsatte!Gazi Sahin fra Niels Brock EUX-Gymnasiet har store forventninger til konkurrencen. Gazi er 34 år og til dagligt underviser han i fagene afsætning og virksomhedsøkonomi. De seneste to år har han… Læs mere: Lærer om UNG Aktiedyst: Mine elever er meget opsatte!
- Hvad driver opturen i kinesiske aktier? – Mads svarer…Ugens vinder spørgsmål fra Anonym: Hvad tror I, der ligger bag den vilde optur i kinesiske aktier, når de har været så lavt værdiansat? Tak for dit spørgsmål om kinesiske aktier. Du… Læs mere: Hvad driver opturen i kinesiske aktier? – Mads svarer…