november 30, 2022

Verdensmesterskaberne i fodbold er i gang. Det er selvsagt en af de mest omdiskuterede slutrunder i nyere historie, hvilket har givet øget omtale til en slutrunde, som ikke længere blot handler om fodbold. Nej, nu handler slutrunden om meget andet end blot fodbold.
Der bliver stillet spørgsmålstegn ved slutrunden i Qatar fra forskellige niveauer, herunder politik, medier og den almene omverden.

Et event af denne størrelse kan ikke undgå at påvirke aktiemarkedet, så derfor har vi kigget nærmere på, hvem der sponsorerer sådan en begivenhed – OG selvfølgelig hvem, som du kan investere i her på Aktiedysten.

Det handler om fodbolden..

Adidas er officiel boldsponsor, og har været det i mange år. De leverer de bolde, som der spillet med under VM 2022 i Qatar.
Den tyske sportsvirksomhed er derudover også officiel trøje- og merchandise sponsor i flere store fodboldklubber i europa, herunder Arsenal og Manchester United.  

Udover at være boldsponsor, er Adidas også synlige på VM’s mange dommere, som skal dømme turneringen.

Betaling er vigtigt

Den amerikanske virksomhed, VISA, er officiel betalingspartner for VM 2022 i Qatar, ligesom de har været betalingspartner på tværs af FIFA’s mange arrangementer siden 2007.

“Uden mad og drikke duer helten ikke”

Mad og drikke er noget, som optager mange. Der findes store globale brands, som sælger mad eller drikkelse rundt omkring i hele verden. Én af disse er svær at komme udenom – nemlig Coca Cola, som de fleste kender – hvis ikke alle. 
Coca Cola’s sponsor eventyr i VM startede tilbage i 1950, hvor Brasilien bød hele verden velkommen til verdensmesterskaberne i fodbold.
Coca Cola har sidenhen været fast sponsor for VM i fodbold, som bliver afholdt hvert fjerde år. 

Der findes også andre kendte virksomheder, som sponsorerer dette års VM i Qatar – nemlig McDonalds. En af verdens største fastfood kæder, hvis ikke den største. Dog har de ligesom Coca Cola droppet deres reklamer omkring slutrunden i blandt andet Danmark.
I Brasilien har de gået anderledes tilværks, da man op til slutrunden lancerede en ny burger af navnet: McCatar, hvilket har stærke referencer til netop VM slutrunden i Qatar.

Logistik er en vigtig del af et VM

Logistik og transport er en vigtig del af alle større begivenheder. Selvfølgelig er der et aspekt med alle de besøgende gæster, som skal kunne komme frem og tilbage. Men der er også et aspekt i forhold til atleterne, VIP-gæster og andre interessenter.

Til VM 2022 i Qatar er bilproducenten, Hyundai. Til VM-slutrunden i Qatar er det blevet oplyst, at bilproducenten stiller over 400 biler og 10 busser til rådighed. Det sker foruden deres investerede sponsorat som officiel bilpartner.
Note: Man kan ikke investere i Hyandai på Aktiedysten.dk, men det er et aktieselskab, som man kan investere I i virkeligheden.

Og andre nævneværdige

Budweiser – Kendt for deres øl
Roblox – Amerikansk tech-virksomhed

Disclaimer: ”Indholdet på denne side er kun tænkt som information og skal ikke opfattes som handelsrådgivning. Konkrete investeringer eller handler som følge af indholdet på siden eller i vores forløb og webinarer er på egen risiko, og uden ansvar for Aktiedysten. Du bør altid søge rådgivning, hvis du ikke forstår risikoen.”